Clubblad

Op deze pagina publiceren we geregeld een artikel

dat in ons clubblad werd opgenomen.

Dit clubblad verschijnt driemaal per jaar.

Verslag wandeling Bosherston en Stackpole Warren (Wales)

Tekst & Foto's: Nicole & Guy

Na eerst in het noordelijke en daarna in het centrale deel van Wales gekampeerd te hebben, arriveerden we in het zuidwestelijke deel van Wales, met name op de camping van Laugharne.  Na een regenachtige dag was het 's nachts droog gebleven en ook de weerman voorspelde zonnige perioden.  Toen we de volgende ochtend dan ook opstonden met een blauwe lucht met hier en daar een wolkenflard, besloten we om na het ontbijt één van de voorbereide wandelingen te gaan doen en onze keuze viel daarbij op de wandeling van Bosherston en Stackpole Warren in de buurt van Pembroke.  Dus reden we, na alle ochtendlijke plichtplegingen (douchen en ontbijten), naar Bosherston waar we dit keer wel £ 5 moesten betalen voor een parkeerticket.

Vanaf de parking volgden we onze gedownloade gpx en passeerden eerst de 13de-eeuwse kerk van de Noormannen vooraleer langs de Lily Ponds te wandelen.  De Lily Ponds zijn grote vijvers met een massa waterlelies, die echter op dit uur van de dag spijtig genoeg nog niet geopend waren.  Toen we later op de dag terugkeerden langs deze vijvers, kregen we wel een ander beeld.  Via paden en enkele kleine brugjes wandelden we eerst langs en over deze vijvers tot we de Eight Arch Bridge moesten oversteken.

De Eight Arch Bridge

Hiermee verlieten we, na ongeveer 1,5 km afgelegd te hebben, de Lily Ponds en wandelden we over een breed pad tussen de weiden en kregen onderweg mooi uitzicht over de omgeving, onder meer op het dorp Stackpole.  Onderweg moesten we, omwille van het grazende vee, even door een elektrisch hek om uit te komen aan Stackpole Quay, waar een picknickplaats lag en waar we in het vlakbij gelegen cafeetje een cappuccino gingen drinken.  Een half uurtje later wandelden we in de richting van de zee tot we het kustpad Pembrokeshire Coast Path bereikten.  Dit kustpad volgt over een afstand van net geen 300 kilometer de zuidwestelijke kustlijn van Wales en loopt van St Dogmaels in het noorden tot Amroth in het zuiden.  Het pad loopt daarbij over steile kliffen, golvende baaien, stranden en estuaria.  Vanaf dit punt konden we het symbool van dit kustpad, de eikel, volgen en nadat we eerst over een trap, beveiligd met leuningen, geklommen waren, kwamen we uit op een weide met panoramische zichten over de tegenoverliggende rotskusten.

De rotskusten, gezien vanaf het kustpad Pembrokeshire Coast Path

Spoedig kwamen we uit aan de strandbaai Barafundle Bay met een kiezel- en zandstrand.

We wandelden over het strand naar de verderop gelegen treden, die we moesten beklimmen om vervolgens in een bos uit te komen.  Aan deze kant van het strand was het beduidend rustiger; wellicht bleven de plaatselijke toeristen liever op het zandstrand genieten van het zonnetje, ook al was het maar ongeveer 16 graden...  Via een weiland, parallel aan de kust, kwamen we uit bij Stackpole Head, waar we weer prachtige en spectaculaire zichten hadden over de kustlijn en de kliffen.  Via het kliffenpad, dat we altijd op veilige afstand bleven volgen, bereikten we het strand Broad Haven, waarbij we steeds het eikelsymbool van het kustpad bleven volgen.  Het laatste stuk verlieten we dit 'eikelpad' en wandelden we over een public footpath terug langs de Lily Ponds, waar intussen meer lelies waren opengebloeid.  In de buurt van de kerk deden we tot slot in het Ye Olde Worlde Café nog een terrasje bij een temperatuur van 16 graden en uit de wind, vooraleer terug te keren naar de parking en de camping in Laugharne.

Deze wandeling werd, mede door onze eigen 'omwegjes' over de kliffen, er eentje van iets meer dan elf kilometer en was zeker een van de beste wandelingen in Wales.  Het was tevens een gemakkelijke wandeling omdat er weinig geklommen of gedaald moest worden.  De tip van onze wandelgids Rother om voor deze wandeling ook zwemgerief mee te nemen, hadden we niet ter harte genomen, want zwemmen bij een temperatuur van ongeveer 16° zagen we niet direct zitten...

Zicht op Barafundle Bay en de kliffen waar we even daarvoor nog over wandelden