Clubblad

Op deze pagina publiceren we geregeld een artikel

dat in ons clubblad werd opgenomen.

Dit clubblad verschijnt driemaal per jaar.

Verslag wandeling Fingle Bridge en Castle Drogo in Devon

Tekst & Foto's: Guy & Nicole

Vanaf de camping in de buurt van Exeter reden we over smalle wegjes naar Drewsteignton waar we aan de Fingle Bridge de auto parkeerden.  Deze stenen boogbrug over de rivier Teign dateert uit de 17de eeuw, telt drie bogen en ligt in het National Park van Dartmoor.  De brug diende destijds om de, veelal met hout en maïs (zwaar)beladen, pakpaarden over de rivier te leiden en ze lag op een kruispunt van wegen tussen twee kastelen.  In de loop van de 19de eeuw zouden de bogen van de brug voor het laatst hersteld zijn.  Ook nu nog kunnen ruiters over de brug rijden, maar meestal zijn het wandelaars en vissers die er gebruik van maken.  Naast de brug ligt ook nu nog een herberg. [Foto 1]

Foto 1: Fingle Bridge was oorspronkelijk een brug voor pakpaarden, maar nu maken vooral

wandelaars en soms ruiters er gebruik van.

Vanaf de brug volgden we het Fisherman's Path langs de rivier door de Teign Gorge en door het bos van Cod Wood, een onderdeel van Fingle Woods, naar het Visitor Centre aan Castle Drogo.  Onderweg moesten we over steile trappen, maar gelukkig was er wel een leuning.  Verderop verlieten we het Fisherman's Path en volgden we even een onverharde weg tot we naar rechts moesten afslaan, in de richting van Castle Drogo.  We bevonden ons nu op het Hunter's Path.  In een scherpe bocht op dit pad kregen we de kans om een klein ommetje te maken naar het uitkijkpunt Hunter's Tor, een van de rotspunten op een smalle richel die uit het dal oprijzen.  Na een kort klimmetje kregen we inderdaad een fraai zicht op het dal en de omgeving. [Foto 2]

Foto 2: Even uitrusten, maar vooral genieten van het uitzicht vanaf Hunter's Tor.

Na dit ommetje van ongeveer 300 meter daalden we terug af naar het Hunter's Path en volgden dit tot we aan het Visitor Centre bij Castle Drogo uitkwamen.  Intussen hadden we 4,5 km gewandeld en toen we binnen net van een koffietje aan het genieten waren, begon het buiten te stortregenen.  Gelukkig klaarde het daarna vlug op en bleef het tijdens het tweede deel van de wandeling droog!

Castle Drogo is een kasteel dat naar Britse normen recent gebouwd is.  Gebouwd tussen 1911 en 1930 is het zelfs het laatste kasteel dat in Engeland gebouwd werd!  Van 2013 tot heden werden er onderhoudswerken uitgevoerd.  Spijtig genoeg konden we noch vanaf het Visitor Centre, noch vanaf de Hunter's Tor, een blik op dit kasteel werpen, want daarvoor was het te goed afgeschermd.  Gezien de dreigende wolken besloten we om dit kasteel dan toch maar niet te bezoeken.

Nadat het ophield met regenen, vertrokken we voor de terugwandeling naar Fingle Bridge.  We besloten om op de terugweg een ander pad te volgen, namelijk het door wegwijzers aangeduide Hunter's Path.   We moesten eerst over een redelijk smal heuvelpad en intussen was het ook behoorlijk gaan waaien.  We zagen hier en daar naast het pad enkele paarden grazen en opeens stond er een paard op ons pad.  We wisten niet of het dier ons gezien of gehoord had, maar het trok zich niet veel van ons aan en bleef rustig doorgrazen.  Stil pratend, vooral om het niet te laten schrikken, gingen we er langzaam voorbij. Daarna maakten we onderstaande foto.  [Foto 3]

Op de splitsing van het Hunter's Path en het Pilgrim's Path, bleven we het Hunter's Path naar rechts volgen en kwamen we al snel terug uit bij parkeerplaats en onze auto.

Foto 3: Eén van de paarden stond op het pad.  Nadat we er rustig voorbij gewandeld waren, maakten we deze foto.